BALIKESİR KEPSUT İLÇE MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

EKİM-KASIM KEPSUT DÖGEP TOPLANTISI

Kepsut İlçe Milli Eğitim Müdüürlüğü 2021-2022 Eğitim Öğretim Yılı Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenleri Gelişim Programı toplantısı gerçekleştirildi.
EKİM-KASIM KEPSUT DÖGEP TOPLANTISI

KEPSUT İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 2021-2022 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI DÖGEP EKİM-KASIM AYI KONUSU: Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ile Değerler Alanındaki Seçmeli Derslerin Öğretim programının İncelenmesi (M.Erkan ERGEN Şube Müdürü)

1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu'na göre Türk millî eğitiminin genel amaçları(Madde 2):  Türk millî eğitiminin genel amacı, Türk milletinin bütün fertlerini; 1. Atatürk inkılâp ve ilkelerine ve Anayasa'da ifadesini bulan Atatürk Milliyetçiliği'ne bağlı; Türk Milleti'nin millî, ahlaki, insani, manevi ve kültürel değerlerini benimseyen, koruyan ve geliştiren; ailesini, vatanını, milletini seven ve daima yüceltmeye çalışan; insan haklarına ve Anayasa'nın başlangıcındaki temel ilkelere dayanan demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devleti olan Türkiye Cumhuriyeti'ne karşı görev ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış hâline getirmiş yurttaşlar olarak yetiştirmektir.

Bu bağlamda her dersin öğretim programı çerçevesinde Talim ve Terbiye Kurulu tarafından onaylanan HEDEF-KAZANIMLAR 'ın gerçekleşebilme durumları önem arz etmektedir. Okullarımızda tüm öğrencilerimiz için belirlediğimiz davranış kazanımları ile ilgili en geniş alanlardan biri hiç şüphesiz Din Kültürü Ahlak Bilgisi,Kuran-ı Kerim ,Peygamberimizin Hayatı ve Temel Dini Bilgiler dersleridir. Temel Eğitim ve Ortaöğretim kademlerinde bu derslerin Öğretim Programı 2.1." Çağımızda hızla gelişen bilim ve teknoloji, eğitimin her alanını etkilemekte ve özellikle eğitim yaklaşımlarında köklü değişimleri zorunlu kılmaktadır. Bu anlamda bilginin hızla yenilenerek üretildiği çağımızda birey ve toplumun geleceği, bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma ve üretme becerilerine bağlı bulunmaktadır. Bu becerilerin kazanılması ve hayat boyu sürdürülmesi bilgi üretimine dayalı çağdaş bir eğitimi gerektirmektedir. Bu gelişim sürecinde öğrencilerin; ? Anlama, sıralama, sınıflandırma, sorgulama, ilişki kurma, eleştirme, tahmin etme, analiz-sentez yapma ve değerlendirme, ? Bilgiyi araştırma, yorumlama ve zihninde yapılandırma, ? Kendini ifade etme, iletişim kurma, arkadaşlarıyla iş birliği yapma, tartışma gibi çeşitli ve üst düzey zihinsel becerileri kazanmaları beklenmektedir. Diğer derslerle birlikte "Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi" dersinde de bu becerilerin kazandırılması gerekmektedir." Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin içeriğinin belirlenmesinde "dinin temel bilgi kaynakları dikkate alınarak İslam'ın kök değerleri çerçevesinde "mezheplerüstü (herhangi bir mezhebi esas almayan, mezhebî tartışmalara girmeyen) ve dinler açılımlı" anlayış olarak ifade edilebilecek bir yaklaşım benimsenmiştir. Bu programla; öğrencilerin din ve ahlak hakkında sağlıklı bilgi sahibi olmaları, temel becerilerini geliştirmeleri ve böylece Millî Eğitimin Genel Amaçlarının gerçekleştirilmesine katkıda bulunulması hedeflenmektedir.

Örgün eğitim kurumlarımızda din öğretimi, bir bilgi verme vasıtası olmakla beraber, aynı zamanda insanın bilgi elde etme yollarını ve aklını kullanma kabiliyetini geliştiren bir süreç olmalıdır Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeni bunu hangi yolla yapacaktır? Dinî metinleri ezberleterek mi? İlmihâl bilgilerini belleterek mi? Araştırma yaptırarak mı? Soru sorarak mı? İşte bunlar, "Nasıl bir din öğretimi?" sorusu konusunda öğretme öğrenme sürecindeki yaklaşımımızı belirlemektedir. Din öğretiminde öncelikle aşağıdaki hususlara dikkat edilmesi gerekir: İnsana Saygı: Temelinde insana saygı fikri olan bir eğitim anlayışı, insanın ne olduğu üzerinde düşünür, insanın varlık şartlarını tanımaya, anlamaya çalışır; insanın sahip olduğu potansiyeli değerlendirir. İnsana saygı, insanı bütün yönleriyle ele alma eğilimini de beraberinde getirir. Düşünceye Saygı: Düşüncenin geliştirilmesi "Benim doğrum vardır, başkalarının da doğrusu vardır." anlayışıyla yakından ilişkilidir. Hürriyete Saygı: İnsanın kişiliği ve bağımsızlığı temel bir değerdir. İnsanın şahsiyeti çeşitlilik içinde gelişir.  Ahlaki Olana Saygı: Din öğretiminin ahlak olgusu ile ilgisi dikkate alındığında öncelikle şu hususlar ön plana çıkar: İnsanoğlu, teknik olarak gelişmiş bir dünya meydana getirmesine rağmen aynı başarıyı ahlaki olgunlukta insanlar yetiştirmede gösterdiğini söylemek mümkün değildir.

Kültürel Mirasa Saygı: Kültürel mirasa saygı, tarihî birikime bakabilmek, geçmişe ait bilginin günümüz açısından yerini, değerini ve fonksiyonunu tahlil ve tespit edebilmek demektir.

Toplumsal Temel: İnsan toplumsal bir varlıktır. Eğitimden beklenen vazgeçilmez görevlerden birisi de nesilleri sosyalleştirmesidir. Kültürel Temel: Kültürümüzü büyük ölçüde etkilemiş olan İslam dinini, yetişmekte olan nesillere tanıtmak önemli bir görevdir. Edebiyatımızda, musikimizde, 7 hatta niçin öyle değil de böyle hareket etmekte olduğumuzda ve konuşma biçimimizde dinimizle ilgili motifler, sembolik ifadeler ve çok yönlü izler vardır

Evrensel Temel: Teknolojideki hızlı gelişmeler, iletişime ve haberleşmeye yansımış, bu da toplumları ve milletleri iç içe yaşar duruma getirmiştir.

Felsefi Temel: Her eğitim sisteminin yetiştirmek istediği bir "insan tipi" vardır. Bu istek, o eğitim sisteminin şekil ve muhtevasının belirlenmesinde önemli rol oynar.

Hukuki Temel: Din öğretiminin hukuki temeli Tevhid-i Tedrisat Kanunu'na dayanır. Din kültürü ve ahlak bilgisi dersinin hukuki temelini de Anayasa'nın 24. maddesi oluşturmaktadır. Ayrıca uluslararası antlaşmalar da din öğretiminin bir zorunluluk olduğunu açıkça ifade etmektedir.

Din kültürü ve ahlak bilgisi dersinin okulda niçin yer alması gerektiği ile ilgili olarak sıralanan bu  temel gerekçelerden başka bu dersin, öğrencilerin eleştirel düşünme becerisine katkıda bulunacağı da açıktır. Değişik felsefi görüş ve ideolojiler; insanın varlığı, geleceği ve mutluluğu ile ilgili yorumlar getirirken dinin getirdiği yorum, bir imkân olarak onların yanında yer alacak, onların da eleştiri konusu yapılabileceğini ortaya koyacaktır. Böylece gerçekliğe ilişkin bakış açılarının ve onu yorumlamanın tek yönlü olmadığı ortaya konularak yeni yetişenlerin ufku zenginleştirilecek, onların da bu konuda düşünüp katkıda bulunabileceği belirtilmiş olacaktır. 

           Hacer BAGHAKİ    Hatice SARAR          Nevfel AKYAR        Niyazi ELMAS          Şule KOYUN           Zekiye AKÇAM    Zeynep AYAĞ

Kepsut ÇPAL          Oktay K. OO                Mahmudiye OO         Keçidere OO             Hotaşlar OO               H.Basri Ç İHOO       Oktay K. O

 

M.ERKAN ERGEN

Kepsut İlçe Milli Eğitim Şube M.

Kasapzade Mah. Hürriyet Cad. No2 KEPSUT BALIKESİR - 0266 576 30 78

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.